Instrukcja – KIA

Czynności kontrolno-obsługowe podczas egzaminu na kat. B:

W trakcie egzaminu praktycznego wielu kursantów ma problem z prawidłową obsługą pojazdu egzaminacyjnego. Nie pozwól na to, żeby oblać egzamin przez nieznajomość wszystkich funkcji samochodu.

W celu uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu praktycznego musimy zaprezenotwać tzw. obsługę pojazdu, polegającą na sprawdzeniu stanu technicznego najważniejszych elementów pojazdu: świateł, sygnału dźwiękowego, oleju, płynu do spryskiwaczy, płynu hamulcowego, płynu chłodzącego silnik. Są to zadania, które wykonujemy na placu jeszcze przed rozpoczęciem jakiejkolwiek jazdy. Dopiero po ich zaliczeniu możemy przejść do jazdy na placu po pasie ruchu do przodu i do tyłu, czyli tzw. łuku. Co prawda tylko 2 elementy do sprawdzenia są losowane, więc nie musimy wykonywać wszystkiego, ale warto opanować każdą z możliwości.

Pod „maską”

W tej kategorii mamy za zadanie zaprezentowanie przyrządów i wskaźników służących do sprawdzania poziomu płynów w pojeździe.
  • poziom oleju w silniku,
  • poziom płynu w spryskiwaczach,
  • poziom płynu chłodzącego silnik,
  • poziom płynu hamulcowego,
Pomiar oleju należy wykonywać na zimnym, wyłączonym silniku, stojąc na płaskiej powierzchni. Miarkę poziomu oleju należy wyjąć, a następnie wytrzeć do sucha i ponownie włożyć do środka. Dopiero po ponownym wyjęciu pozostawiony na miarce ślad jest miarodajny. Płyn powinien znajdować się między wartością minimalną, a maksymalną na dole miarki.
Poziom płynu w spryskiwaczach możemy sprawdzić przez otwarcie zbiornika i zweryfikowanie czy płyn jest widoczny w zbiorniku. Jeśli go brakuje, to należy go dolać.
Poziom płynu chłodzącego możemy sprawdzić poprzez obserwację bocznej części zbiornika – płyn powinien się znajdować między wartością minimalną, a maksymalną.

Poziom płynu hamulcowego mierzymy podobnie jak poziom płynu chłodzącego – wartość minimalna i maksymalna jest zaznaczona na bocznej części zbiornika.

Sygnał dźwiękowy

Jak się zapewne domyślacie sygnał dźwiękowy można sprawdzić przez wciśnięcie symbolu trąbki znajdującego się na kierownicy.

Światła

W tej kategorii znajdują się różne elementy składowe oświetlenia pojazdu:
  • światła pozycyjne – z przodu i z tyłu
  • światła mijania – z przodu
  • światła drogowe – z przodu
  • kierunkowskaz lewy  – z tyłu, przodu i boku strona lewa auta
  • kierunkowskaz prawy – z tyłu, przodu i boku strona prawa auta
  • światła awaryjne – z tyłu, przodu i boku
  • światło hamowania (stop) – z tyłu
  • światło przeciwmgłowe tylne
  • światło cofania (biegu wstecznego) – z tyłu
Światło należy włączyć, a następnie opuścić pojazd i wskazać je egzaminatorowi oraz określić, czy światło działa (zazwyczaj tak). Następnie możemy je wyłączyć.
Zapamiętaj:
Wszystkie światła należy sprawdzać na włączonym zapłonie, ale nie na zapalonym silniku! Co oznacza, że przekręcamy kluczyk w stacyjce tak, aby zapaliły się kontrolki.

Na zapalonym silniku nie będziemy w stanie sprawdzić światła cofania bez pomocy egzaminatora (nie możemy opuścić pojazdu pozostawionego na biegu, bo silnik zgaśnie).

Egzaminatora musimy poprosić o pomoc w każdym przypadku sprawdzania światła hamowania (stopu) – niezależnie od tego czy silnik pracuje czy nie.

Jeśli Twoim zadaniem było włączenie świateł drogowych lub przeciwmgłowych, pamiętaj o ich wyłączeniu przed przystąpieniem do kolejnych zadań.

Zachęcamy do zapoznania się z instrukcją obsługi dla samochodu KIA Rio:

[Źródło: Podręcznik użytkownika skrócona instrukcja obsługi – KIA]